Bitcoin kan wel wat goed nieuws gebruiken, na een aantal pijnlijke dagen. Toch kwam er gisteren opeens nog een grote klap, vanuit een onverwachte hoek.
Google heeft bekend gemaakt dat het alle advertenties rondom cryptocurrencies gaat blokkeren. Beurzen waar ze verhandeld kunnen worden, ICO’s en alle gerelateerde content: er mag niet meer voor geadverteerd worden met Google’s advertentieplatform.
Bitcoin zakt na slecht nieuws Google
Zoals te verwachten was, zie je dat meteen terug in de koers van Bitcoin. Waar vorige week 10.000 dollar nog een stabiele basis leek te zijn, zakte de digitale munt gisteren onder de 9.000 dollar. Dat is er vannacht niet veel beter op geworden. Sterker nog, op het moment van schrijven is Bitcoin 7.935 dollar waard. Onder de 8.000 dollar dus.
Overigens is Google niet de enige die alle crypto-reclame blokkeert. Facebook verbande eerder al (tijdelijk) alle promotie voor cryptocurrencies op zijn platform. Dan heb je dus internet’s grootste adverteerders. Het nieuwe beleid van Google gaat overigens pas in juni van kracht, dus tot dan kun je naar hartelust Bitcoin-advertenties eruit blijven gooien.
De maatregel is onderdeel van een langere lijst aan nieuwe regels. Met als doel om de promotie van niet-traditionele manieren van wedden op aandelen tegen te gaan. Overigens gelden de nieuwe regels ook voor reclames op YouTube. De zoekgigant heeft verder niet specifiek uitgelegd waarom het zijn oog op crypto heeft laten vallen. Facebook wees echter destijds op de slechte bedoelingen van veel crypto-adverteerders. Men springt natuurlijk gretig in op de onwetendheid van de consument, die wil profiteren van de hype rondom Bitcoin.
In ieder geval is het duidelijk dat mediagiganten zich niet willen branden aan deze markt, in de huidige situatie. Daarvoor zijn er te weinig regels, te weinig regulatie.
Daardoor gaat men voorbij aan de risico’s. We hebben het tenslotte wel over echt geld. Geen spelletje. Voor Google kan echter ook een tweede reden gelden. In januari werd ontdekt dat schimmige bedrijfjes Google ads hebben gebruikt om cryptocurrencies te minen. In de reclames werden stukjes code verborgen, die de CPU’s van onschuldige gebruikers probeerden te hijacken. Opeens staat je computer dan te zwoegen voor de cryptocoins van een ander, zonder dat je het door hebt.
In ieder geval is het duidelijk dat mediagiganten zich niet willen branden aan deze markt, in de huidige situatie. Daarvoor zijn er te weinig regels, te weinig regulatie. En de koerswaarde? Daar hoeven investeerders zich waarschijnlijk geen zorgen om te maken. Na de aankondiging van Facebook zakte Bitcoin naar 6.094 dollar, waarna de stijging weer inzette. Er is dus hoop. Of is het nu echt te laat?